Congres en reis naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Lianne Ippel - WaarBenJij.nu Congres en reis naar Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Lianne Ippel - WaarBenJij.nu

Congres en reis naar Pingyao

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Lianne

17 Juli 2015 | China, Pingyao

Even een kleine update van de afgelopen paar dagen. Maandag tot en met woensdag was congres. Vroeg op want de eerste sessies begonnen al om 8 uur. Ik mocht woensdag middag pas m'n praatje houden en mocht dus lekker lang nagel bijtend naar die van andere luisteren. Het was een interessant congres met veel leuke maar ook wat minder leuke praatjes met name omdat die erg moeilijk waren.

Wat ik precies allemaal gegeten heb weet ik niet maar ik heb wel ontdekt dat hier geen onderscheid wordt gemaakt tussen ontbijt lunch of diner het is altijd rijst of noedels. Tot dusver mag ik over m'n gezondheid nog niet klagen dus so far so good met het eten!

Gisteren zijn we op excursie geweest met het hele congres, eerst naar de muur bij Badaling en daarna naar het Zomer paleis. Gelukkig was het die dag gaan motregenen wat de luchtconditie ten goede kwam en ook de temperatuur was daardoor veel aangenamer. Nadat we met groot aantal bussen bij de muur aan kwamen waren we daar bepaald niet de enige en hield de regen de verkopers ook niet tegen. De gemakkelijke route rechtsaf lieten wij links liggen en kozen het iets rustigere pad. Met steile hellingen en dalingen afgewisseld met trappen baande we ons een weg over de muur. Het is een zeer indrukwekkend plaatje en heb er dan ook met volle teugen van genoten. Foto's volgen zodra ik hier een pc heb gespot waar ik gebruik van mag maken.

Daarna het zomer paleis, de verblijfplaats van de keizer met hofhouding en concubines. Voor mij was het een mega vooral erg drukke Efteling. Als schapen volgende wij onze herder die het bordje bus 3 (van de 7 of zo) omhoog hield en werden we bijeengedreven door onze noodzaak om uit de buurt van verkopers te blijven. De lieflijkheid, sereniteit en tranquiliteit die deze plaats zou moeten uitstralen is volledig verdwenen in de toeristische attractie die dit park geworden is. Na het zomer paleis werden we naar een plek gebracht waar je het olympisch stadion kon zien waar we van de gids een foto moesten nemen. Naja vooruit dan maar, als zij het zegt!

Dan vandaag, de dag waarop m'n grote avontuur dan eindelijk echt begint: in m'n eentje door China. Nu is dat allemaal erg relatief want China, naja klein stukje China en in je eentje is in China ook moeilijk voor te stellen. Daarbij komt nog dat ik niet de enige ben van het congres die besloten heeft om exact deze plekken aan te doen en gok ik zo dat het nog kan gebeuren dat ik er hier of daar een tegen kom.

Na afscheid te nemen van Eva en Koen vertrek ik richting Beijing west railway station. Na wat foto's hier en daar, oude mensen die voor mij op gaan staan (huh?) in de metro kom ik aan op het station waar een medewerker me in opvallend goed Engels de weg wijst maar vergeet te zeggen waar ik dan daadwerkelijk naar binnen moet. Gelukkig hoef je als westerling nooit lang op hulp te wachten en word ik door een politie agent keurig door de beveiliging naar m'n gate geleid. Ja, gate, want treinstations hebben hier de grootte en routines van vliegvelden aangenomen.

Na nog wat ongemakkelijke gesprekken over waar ik dan vandaan kom board ik de trein. En wat een rit, kilometers lange velden met maïs worden afgewisseld met rijst plateaus in de bergen. Het is een waar genot om het allemaal te bekijken. Met een uurtje vertraging beland ik dan in Pingyao. Met een Nederlands gezin wat ik in de trein heb leren kennen mag ik een taxi delen en al snel ben ik bij m'n hostel. Het ziet er hier heel mooi uit en ga nu dan ook uitgeput maar tevreden slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 8412

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 26 April 2016

Dream of Californication

10 Juli 2015 - 07 Augustus 2015

China

Landen bezocht: